Toyota onthult zijn visie op nieuwe technologieën die de toekomst van auto's zal veranderen. Het thema luidt: ‘Let's Change the Future of Cars’. De reeks nieuwe technologieën is gericht op innovatie op het gebied van EV-technologie en gaat helpen de transformatie van Toyota naar een mobiliteitsbedrijf te ondersteunen.
Strategische EV-plannen
Hiroki Nakajima, Executive Vice President en Chief Technology Officer bij Toyota, presenteerde de nieuwe strategische EV-plannen van Toyota. Samen met Takero Kato, president van de nieuwe Toyota EV-eenheid BEV Factory, en Mitsumasa Yamagata, president van de Hydrogen Factory, sprak hij over de concepten waar Toyota momenteel aan werkt op het gebied van mobiliteit, EV’s en waterstof.
Toyota Mobility Concept
Nakajima besprak het Toyota Mobility Concept. De aanpak bestaat uit drie benaderingen die de sleutel vormen tot de realisatie van dit concept:
- Elektrificatie: Toyota streeft naar een ‘multi-pathway approach’, inclusief de introductie van optimale aandrijflijnen voor elke regio.
- Intelligentie: Toyota bevordert naast voertuigen en diensten ook maatschappelijke initiatieven, zoals Woven City.
- Diversificatie: Toyota verbreedt zijn gezichtsveld en gaat verder dan enkel auto's produceren. Toyota zal diverse producten introduceren waar de maatschappij naar vraagt, zoals mobiliteit voor iedereen en diverse energieopties.
Gevolgen voor Toyota modellen
Welke gevolgen heeft dit voor de modellen van Toyota? Dat is uit te leggen aan de hand van drie pijlers. Allereest blijft Toyota zich inzetten voor veilige en betrouwbare technologieën voor veilige mobiliteit met het verfijnen van Toyota Safety Sense. De tweede is Commercial Japan Partnership Technologies (CJPT), een samenwerking met andere Japanse autofabrikanten en bedrijven waarbij Toyota probeert de commerciële sector koolstofvrij te maken. Ten slotte gaat Toyota de ontwikkeling versnellen van producten die aansluiten bij de lokale wensen van de klant.
Nieuwe batterijen
Toyota zet in op de ontwikkeling van lichte, zeer veilige solid-state batterijen met meer dan 1.000 kilometer actieradius en verwerkt deze in auto's met een stijlvol, aerodynamisch ontwerp waarbij AI (kunstmatige intelligentie) is gebruikt. Het Arene OS met over-the-air mogelijkheden zorgt voor oneindig gemak en plezier. En over plezier gesproken: Toyota werkt bovendien aan een handgeschakelde EV voor een spannende interactie tussen mens en machine.
Deze uitdagingen gaat Toyota niet uit de weg. Toyota heeft vaker voertuigen ontwikkeld die hun tijd ver vooruit zijn en waren, zoals de Prius, nu synoniem voor hybrides, en de Mirai brandstofcelauto.
BEV Factory
Er is een belangrijke rol weggelegd voor de BEV Factory, een organisatie die zich toelegt op de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s en de productie ervan. De carrosserieën worden opgebouwd uit drie hoofdcomponenten op een nieuw modulair platform. Dankzij speciale productiemethoden, zoals nieuwe lastechnieken en een flexibele assemblagelijn met zelfrijdende voertuigen, kunnen de ontwikkelingskosten van de voertuigen en totale investeringen in voertuigen met de helft verminderd worden.
3,5 miljoen elektrische auto’s
Toyota zal in 2026 een volledige line-up presenteren en BEV's van de volgende generatie wereldwijd gaan uitrollen. Het doel is om tegen 2030 jaarlijks 3,5 miljoen elektrische eenheden te verkopen, waarvan 1,7 miljoen eenheden uit de BEV Factory.
Waterstof
In 2030 zullen de waterstofmarkten in Europa, China en Noord-Amerika verreweg de grootste zijn. De markt voor brandstofcellen bereikt naar verwachting de grens van meer dan 3 biljoen euro per jaar. Om in te spelen op de snelle veranderingen in de markt richt Toyota een nieuwe organisatie op: Hydrogen Factory. Deze organisatie gaat de R&D en productie van brandstofcellen verzorgen met de focus op lokale markten, voornamelijk Europa en China. Ook gaat Hydrogen Factory brandstofcellen leveren aan partners en waterstof nog concurrerender in de markt zetten.
Toekomstige EV-modellen
Toyota introduceert vóór 2030 maar liefst 30 batterij-elektrische modellen. Daaronder valt ook de uitbreiding van de bZ-familie. De Toyota bZ4X is inmiddels te bestellen en is tijdelijk extra aantrekkelijk geprijsd. Naast batterij-elektrische modellen blijft Toyota hybride-, plug-in hybride- en waterstof-elektrische auto’s ontwikkelen.